Monday, January 28, 2013

KURSUS KEPEPIMPINAN PENGAWAS 2013


Having Fun At Nube Training Centre, Port Dickson
















          Pada 25 Januari 2013 yang lalu, semua pengawas SBPIS sesi 2012-2013 telah berangkat ke Nube Training Centre di Port Dickson bagi menjalani kursus kepimpinan pengawas. Pada hari pertama, kami sampai di destinasi dalam jam 4.30 petang. Setelah menguruskan hal penginapan, kami diarahkan untuk ke pantai bagi aktiviti pertama kami iaitu 'water confident'. Aktiviti tersebut sangat menarik kerana kami dipaksa untuk berenang kembali ke pantai setelah dilepaskan oleh 'banana boat' di tengah laut. Malamnya kami mempunyai ceramah berkaitan komunikasi antara manusia.


         Keesokan harinya, kami menjalankan aktiviti kedua iaitu 'obstacles'. Ia merupakan beberapa halangan yang telah dibina oleh pihak MaruJaya untuk dilepasi kami. Antara halangan yang menarik ialah Spider Web, Donut Hole, dan Atomic Bomb. Pada malamnya, kami mendengar ceramah berkaitan pengucapan awam. Kami belajar cara-cara bagaimana hendak memberikan ucapan yang bagus di khalayak ramai tanpa ada rasa takut. Banyak input yang kami dapat sepanjang slot tersebut.














           Pada hari terakhir, kami membuat senaman pagi kami yang terakhir kami di sana. Kemudian, pihak MaruJaya mengadakan explorace untuk kami. Pelbagai tugasan yang mencabar telah kami tempuhi. Kami memancing ikan yang ganas, berjalan atas batu bata yang sempit, menyelesaikan puzzle yang rumit dan yang paling menarik adalah menghantar getah hanya menggunakan straw dari mulut ke mulut. Aktiviti-aktiviti tersebut amat mencabar dan kami amat berpuas hati. Setelah selesai explorace, majlis penutup telah dirasmikan olehEn Ramli bin Abdullah. Kami pun menaiki bas dan bergerak pulang setelah sesi bergambar bersama pihak MaruJaya.






No comments:

Post a Comment